divendres, 29 d’agost del 2008

ENTREVISTA MUSICAL AL DIARI AVUI (29/08/2008)


Us deixo l'enllaç de l'entrevista que un periodista de l'Avui, Xavi Tedó, em va fer sobre les meves preferències musicals, i que surt publicada avui.

Clicant aquí hi podeu accedir.

dijous, 28 d’agost del 2008

SOBRE L'INCIDENT DE LA NUCLEAR VANDELLOS II

L´incident succeït a Vandellós situa Catalunya en la posició de “territori perillós capdavanter en problemes nuclears”, malgrat l´interès del Consell de Seguretat Nuclear (CSN), de l´ANAV i de bona part de les línies editorials, en dir que l´incident a la central “no ha afectat a la zona nuclear”,“no ha generat conseqüències radiològiques a l´exterior” i “no ha suposat risc pels treballadors, el públic, ni el medi ambient”.
Esquerra Unida i Alternativa (EUiA) denuncia que la deflagració posterior a l´incendi a la central nuclear de Vandellós II va posar en perill la vida de treballadors de la central després de mantenir converses amb treballadors del sector nuclear. A l´espera de que les darreres verificacions confirmin les causes exactes de l´incident, EUiA ha pogut constatar que l´accident ha estat molt més greu del que les primeres informacions van posar de manifest. Dos treballadors de la central van patir una situació d´alt risc al ser requerits quan es va detectar la incidència , la qual es va percebre des de la sala de control, per arrencament de la bomba del sistema contra incendis. Quan els dos treballadors, un auxiliar d´operació i un bomber de la central, es trobaven en el replà de l´edifici de les turbines, es va produir una deflagració que podria haver tingut un impacte tràgic sobre aquests treballadors de la central. Segons l´informe fet per la mateixa empresa gestora de la central (ANAV), l´incendi el van provocar un defecte a la fase "S" de l´interruptor, situat entre el generador i el transformador principal de sortida de corrent, i danys a la caixa de connexions de sortida del neutre del generador principal. Segons ANAV, l´incident operatiu descrit va provocar un incendi localitzat que va afectar equips d´una zona molt restringida de l´edifici de turbines.
EUiA constata que hi ha tres hipòtesis, cada una d´elles molt preocupant, sobre quines han pogut ser les causes de l´incident produït a Vandellós II:
1. La primera de les hipòtesis fa referència a unes vibracions no excessives de l´alternador, que es produïen des del mes de maig. Mai es van saber les causes d´aquestes vibracions, tot i que s´havia observat que si la producció baixava del 100% al 90 % aquestes vibracions a les turbines desapareixien. En un informe demanat als fabricants es restava importància a les vibracions tot i que sí que es van prendre mesures al conèixer-se aquestes, enlloc de tancar la vàlvula de subministrament d´hidrogen al sistema de refrigeració cada mes, es va començar a tancar de forma diària.
2. La segona hipòtesi apunta com a causa de l´incident de Vandellós II una possible fuita a l´edifici on hi ha el generador. Fa aproximadament un any que l´edifici de les turbines, on hi ha el generador, es tenia que ventilar periòdicament ja que hi havia fundades sospites d´una petita fuita d´hidrogen. Fins a l´incident, aquesta fuita encara no s´havia localitzat. Recordem que l´hidrogen és un gas altament inflamable que en quantitats suficients i en contacte amb l´aire (per exemple) s´incendia.
3. La tercera hipòtesi apunta a que la deflagració es pot haver produït pel trencament d´una canonada de conducció d´hidrogen a causa de l´incendi. Aquesta hipòtesi, en un principi, és la menys consistent ja que si hagués estat així, possiblement, la deflagració hagués estat més forta.
EUiA recorda que mai s´ha d´oblidar que una central nuclear constitueix un sistema complex plenament interrelacionat i que l´afectació a una de les parts té conseqüències importants sobre les altres (radiològiques o no), existint així la possibilitat de que es produeixi una cadena d´esdeveniments que poden acabar en un accident més important, tal i com s´ha comprovat al llarg de la història negra de les centrals. Al contrari del que afirmen certs mitjans de comunicació, i tàcitament accepta el Consell de Seguretat Nuclear, (CSN, organisme regulador estatal), els accidents molt greus a les centrals nuclears són possibles. En el cas de seguir tots els procediments de seguretat establerts i sempre confiant amb una baixa fal·libilitat pròpia de l´errada humana i de l´envelliment de les instal·lacions, aquest accidents d´alta puntuació serien poc probables, tot i que si seguim tirant els daus de la dissort, com darrerament s´està fent de manera compulsiva, EUiA no dubta que podríem tenir un gran ensurt. Desgraciadament, els successos esdevinguts no són nous, ja que es repeteixen reiteradament com a resultat d´un element fonamental: assumir un model de gestió empresarial que només té com a objectiu el major benefici possible i que es basa en una retallada de costos fixos i amb una preocupant disminució de recursos laborals i d´inversions en manteniment.
Les administracions no són coneixedores d´una gestió que pot ser generadora de greus riscos pels treballadors, el medi ambient i la població en general. Darrerament, s´ha produït una externalització creixent de les activitats pròpies de l´Administració (radiològiques, de control, de supervisió...) amb la inherent precarietat de qui les realitzen -d´una plantilla de prop de 1700 treballadors que operen de forma fixa en el complex nuclear d´Ascó/Vandellós prop de 1100 són subcontractats-. En període de recarrega, l´externalització es triplica i la precarietat es manifesta en llargues jornades de treball i salaris irrisoris.
És per tot això que EUiA defensa que se s´arribi fins el final en la investigació sobre el que realment va succeir a Vandellós II. Si es demostra que la situació generada a aquesta central nuclear va posar en perill la integritat dels treballadors i la ciutadania, EUiA demanarà la multa més elevada possible i la possibilitat d´actuar penalment contra els responsables, la constitució d´una Comissió de Supervisió i Control amb la presència de les empreses, de l´Administració, de representants dels treballadors i de la societat, i la remodelació amb criteris de major independència de l´equip directiu del CSN.

dimecres, 23 de juliol del 2008

UN ANY DE LA GRAN APAGADA DE BARCELONA



Us deixo el video de la meva intervenció responent a Manuel Pizarro, en aquell moment President de Fecsa-Endesa.
Un any després s’han demostrat les responsabilitats directes de les companyies elèctriques en el manteniment deficient de l’infraestructura de subministrament i distribució urbanes, per no complir amb la potència contractada i pagada pels usuaris i per la manca d’inversions, d’estacions i d’interconnexions entre les mateixes.
En aquest sentit, saludo que s’hagi fet justícia, doncs les companyies elèctriques han estat sancionades econòmicament de manera exemplar, tal i com reclamàvem la coalició ICV-EUiA.

dimarts, 22 de juliol del 2008

VISITA DE LA MESA DEL PARLAMENT A BULGÀRIA

Una delegació de la Mesa, encapçalada pel president, Ernest Benach, i de què també formen part el vicepresident segon, Ramon Camp, i els secretaris tercer i quart, Jordi Miralles i Rafael Luna, és de viatge oficial a Bulgària, convidada per l'Assemblea Nacional de la República, amb l'objectiu de refermar la cooperació entre totes dues cambres.La delegació s'ha reunit aquesta tarda amb el primer ministre, Sergei Stanishev, a qui Benach ha demanat formalment "que Bulgària doni suport a la candidatura de Barcelona perquè sigui reconeguda com a seu permanent de la Secretaria General de la Unió pel Mediterrani". Així mateix, el president ha expressat a Stanishev el seu parer sobre "la importància del paper de les regions més enllà de la lògica dels estats". En relació amb aquesta qüestió, tots dos han compartit opinions sobre el procés de ratificació del Tractat de Lisboa. Per la seva banda, Stanishev s'ha mostrat interessat en la creació de zones industrials adreçades a captar inversió estrangera, i ha comentat la necessitat que la Unió Europea actuï pel que fa als projectes energètics relacionats amb el gas que Bulgària du a terme, que podrien constituir una font important de subministrament energètic cap al centre d'Europa.


La trobada ha durat gairebé una hora i ha tingut lloc a la seu del Consell de Ministres. L'ambaixador d'Espanya a Bulgària, Fernando Arias, ha acompanyat la delegació.La visita oficial, però, ha començat al matí amb una reunió de treball amb el president de l'Assemblea Nacional, Georgi Pirinski, i el vicepresident del Govern, Anguel Marin, per tractar de diferents temes relacionats amb la política europea, l'economia i la cultura. A la seu de l'Assemblea la delegació ha estat rebuda amb la senyera onejant a la façana de l'edifici. Pirinski ha rebut Benach i la resta de membres de la Mesa acompanyat del president del Grup d'Amistat Bulgària-Espanya i president del grup majoritari de la cambra i del govern tripartit, Coalició per Bulgària, Anguel Naidenov, i la vicepresidenta del Grup Parlamentari de Forces Democràtiques Unides, Asia Mijailova. A la reunió també hi ha assistit la cònsol honorària de Bulgària a Barcelona, Adela Clemente.La política europea ha centrat bona part de la reunió, durant la qual Benach ha destacat "la importància de la cooperació entre les regions europees i la vocació europeista de Catalunya, amb el Mediterrani com a eix vertebrador". Així mateix, el president ha destacat el gran nombre de búlgars que viuen a Catalunya, gairebé dotze mil, i ha afirmat que és "indispensable aprofitar qualsevol possibilitat d'intercanvi en els àmbits econòmic i polític entre Catalunya i Bulgària".Per la seva banda, Pirinski ha expressat "el gran desafiament que suposa per a Bulgària dur a terme un ràpid i bon desenvolupament regional i d'infraestructures". En aquest sentit, s'ha interessat per com Catalunya gestiona els fons europeus, i ha afirmat que "l'experiència d'Espanya i Catalunya constitueixen un exemple per a Bulgària". Marin també s'ha interessat per aquesta qüestió, i a més ha tractat de temes relacionats amb la política de l'aigua i la immigració. Amb relació a aquest últim punt, ha argumentat que, tal com va fer Espanya amb els emigrants, "Bulgària també voldria que alguns dels qui han marxat tornin, perquè hi ha una manca evident de mà d'obra de qualificació mitjana i bona part del nostre potencial en aquest sentit ha emigrat, i això ens col·loca en una situació econòmica i social difícil".Benach també ha informat Marin de l'acord que el Ple va adoptar la darrera sessió abans de l'estiu amb relació a la candidatura de Barcelona per ser la seu de la Secretaria General de la Unió pel Mediterrani, i li ha demanat que Bulgària hi doni suport. La delegació acabarà el viatge demà. Abans visitarà la segona ciutat de Bulgària, Plovdiv, i la seva regió. A Plovdiv els membres de la Mesa seran rebuts pel governador, Todor Petkov. Una delegació búlgara, encapçalada per Pirinski, ja va visitar Barcelona el maig del 2007.
(Extret de la web del Parlament de Catalunya).

diumenge, 20 de juliol del 2008

NOTA DE PREMSA SOBRE EL CONSELL NACIONAL D'EUiA

El coordinador general d´EUiA, Jordi Miralles, ha assegurat avui, en el marc de la reunió del Consell Nacional de la formació, que aquesta “gaudeix de bona salut”, organitzativament parlant: “hem crescut, ens hem estès en territoris i sectors”, ha dit Miralles, qui ha pronosticat que EUiA encara “millorarà més” en els propers tres anys, a partir de les “propostes organitzatives i les polítiques per l´acció de l´esquerra transformadora” que avui s´han aprovat i que centraran la 5a Assemblea nacional, que se celebrarà els dies 8 i 9 de novembre.
Segons ha explicat en roda de premsa el màxim dirigent d´EUiA, els documents conformen 5 grans blocs: el primer és la proposta política de la formació, el segon té a veure amb cóm organitzar la base social de l´esquerra, el tercer, fa balanç de la gestió del Govern d´Entesa, el quart analitza les relacions amb ICV, amb qui forma coalició, i el cinquè, aporta fórmules per obrir més EUiA als moviments socials.
Miralles ha detallat que EUiA vol impulsar les seves propostes polítiques per donar “una resposta d´esquerres a la crisi”, de la qual ha responsabilitzat a la política econòmica del Govern del PSOE en l´anterior legislatura: “La crisi té causes i efectes i no volem que la paguin els treballadors”, per aquest motiu EUiA defensa “millorar els salaris, l´accés a l´habitatge, la feina segura i saludable, un sistema fiscal progressista, millors serveis públics...” i el document ho recull en 50 mesures concretes.
D´altra banda, el coordinador general d´EUiA ha situat com a temes estratègics per a la formació a abordar de manera més immediata: la política immigració de drets i deures, no d´estrangeria seguir treballant per a que es compleixi l´Estatut i “tramar amb altres forces una resposta federalista a Catalunya, perquè el fet que un 70% dels catalans es declari federalista és una realitat social que ha de tenir projecció”, ha dit.
A més, Miralles ha advocat per la defensa d´una Europa social, per promoure l´ensenyament i la salut públics, i la lluita per la pau, fent incís en el paper que Catalunya pot jugar en la resolució de conflictes internacionals.Respecte al tercer bloc, Miralles ha reiterat el compromís d´EUiA amb el Govern d´Entesa i ha dit que en el document es planteja la reunió de la comissió de seguiment del pacte. El que ha volgut deixar molt clar, davant la pretesa aposta per la sociovergència´ que darrerament s´atribueix al conseller Castells, és que “no comptin en cap cas amb EUiA” per governar amb CiU, perquè “nosaltres estem per la Causa Comuna del Govern d´Entesa, no per la Casa Gran del Conservadorisme”.
En el quart bloc, EUiA aposta per fer “més coalició”. Després de 5 anys de concórrer a les eleccions amb ICV, Miralles ha afirmat que la seva formació vol que la coalició tingui més pes polític: “El més important és que la coalició té futur i volem trobar punts amb ICV que ens permetin avançar, passant de ser una coalició electoral a una coalició política, per tant, més participativa, oberta a la participació del nostre electorat”. El coordinador general d´EUiA i vicepresident del grup parlamentari de la coalició, ha anunciat que en el document assambleari es demana que els candidats i les decisions de la coalició es decideixin per primàries, i que també es proposa estudiar el canvi de nom de la coalició “perquè no sigui tan llarg i representi la nostra essència roig i verda i nacional”.
Finalment, en el cinquè bloc es planteja que EUiA sigui més oberta i arrelada a la societat, es fa una aposta seriosa per la sectorialització (fer crèixer l´organització als centres de treball, d´estudi...), però Miralles ha reconegut que per aconseguir-ho “cal canviar coses internes”, i així, per exemple, es planteja que els coordinadors territorials no siguin càrrecs públics, “perquè volem que les nostres millors persones es dediquin a organitzar la societat”, ha aclarit el dirigent d´EUiA.
Els documents de la 5a Assemblea s´enviaran a l´afiliació a finals d´agost, i a partir del 20 de setembre i fins a finals d´octubre es discutiran a les assemblees de base. Miralles ha anunciat, per acabar, que hi haurà un debat paral.lel amb el món sindical, associatiu, universitari “per a recollir les opinions de la gent d´esquerres del nostre país, i així millorar les nostres propostes”.